Sunday, December 23, 2012

Krismas?

       

Nampaknya warga Kristian seluruh dunia sudah mengalami debaran untuk merayakan perayaan terbesar mereka yakni KRISMAS... orang Islam juga tidak ketinggalan menantikan hari ini (25 Disember setiap tahun). Namun ada juga yang sudah mula memperkatakan perihal hukumnya. Jadi, apa hukumnya?

Majlis Ulama Indonesia (MUI) sudah mengeluarkan fatwa bahawa HARAM bagi rakyat Islam Indonesia untuk merayakan Krismas. why ah? sebab perayaan ini merupakan ibadah mereka. bila dah ibadah mereka, confirm bercanggah dengan akidah kita. Maksudnya, adalah HARAM bagi umat Islam untuk merayakan apa-apa perayaan yang berunsurkan ibadah dan melibatkan akidah. Nak sambut di rumah ibadah mereka apatah lagi, haram melantun-lantunlah.

Habis tu PM pergi, takpe pulak..?

Ini dah lain bila melibatkan pemimpin negara, jiran tetangga atau rakan yang buat rumah terbuka, maka hukumnya dah jatuh HARUS agar tidak menjadi fitnah dan membawa kepada kemudaratan (perpecahan dan sebagainya).....


Muhammad Saleh al-Munajjid, seorang ulama dan ahli majlis fatwa kerajaan Arab Saudi berpendapat bahawa hukum mengucap tahniah kepada orang bukan Islam pada hari-hari kebesaran mereka seperti hari Krismas dan sebagainya adalah HARAM dan bertentangan dengan asas-asas akidah Islam. Alasannya?

Pertama: Hari perayaan agama kaum bukan Islam pada hakikatnya adalah syiar agama mereka. Umat Islam disuruh supaya tidak meniru syiar dan budaya golongan bukan Islam. Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. bersabda mafhumnya: "Barang siapa meniru syiar sesuatu kaum (bukan Islam), maka ia daripada golongan mereka." - (riwayat Abu Dawud bilangan 4031. Musnad Ahmad Ibn Hanbal, bilangan 5093).

Kedua: Dalam suatu kaedah, ulama Islam telah mengambil ketetapan iaitu merelai kekufuran, hukumnya kufur. Ikut sekali beraya dengan orang bukan Islam, serta mengucap tahniah dan memberi ucapan perayaan kepada mereka merupakan antara tanda kerelaan hati terhadap kekufuran seseorang. Islam menolak sekeras-kerasnya sikap itu.

Kesimpulannya, hukum menyambut Krismas bagi orang Islam ialah HARAM, lagi-lagi dengan menyanyikan lagu-lagu keramat mereka TETAPI untuk melawat mereka yang menyambutnya, apa salahnya. Hal ini demi mengelakkan fitnah (nanti cakap Islam tidak menggalakkan perpaduan pula...). Tapi harus diingat, pakaiannya tidak perlulah menyerupai mereka seperti topi dan sebagainya, cukuplah sekadar menutup aurat dan berpakaian sopan. Hayati dialog di bawah ini.....


Christian: Kenapa kau tidak mengucapkan Selamat Hari Krismas padaku?
Muslim: Agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu tapi dalam masalah ini, agama saya melarangnya.
Christian: Tapi kenapa, bukankah hanya sekadar kata-kata? Teman muslimku yang lain, mengucapkannya kepada aku?
Muslim: Mungkin mereka belum mengetahuinya. David, kau boleh mengucapkan dua kalimah syahadah? Dalam Bahasa Melayu pun takpe...
Christian: Oh tidak, saya tidak boleh mengucapkannya. Itu akan mengganggu kepercayaan saya selama ini.
Muslim: Kenapa? Bukankah hanya kata-kata? Ayuh, ucapkanlah...
Christian: Sekarang.........saya faham...


            


Wallahu A'lam.

aezam_tnf: Perpaduan tidak semestinya perlu sehingga menggadaikan akidah.

No comments:

Post a Comment